Pengurusan murid mempunyai maklumat yang lengkap mengenai murid yang bermasalah serta maklumat murid boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah murid. Pengurusan murid merangkumi hal ehwal murid, pembelajaran, rekod murid, kesediaan belajar dan motivasi.
Rekod murid adalah penting untuk memantau kemajuan murid, menjalin hubungan antara guru-ibu bapa, di mana kedua-dua pihak boleh menilai laporan kemajuan murid dan untuk membantu KPM mengenal pasti latar belakang dan pencapaian murid dalam satu kawasan.
Kesediaan belajar bergantung kepada kelengkapan diri sendiri dari segi perkembangan mental, sikap, emosi dan fizikal dan kesediaan belajar terbahagi kepada tiga iaitu kesediaan kognitif, kesediaan afektif dan kesediaan psikomotor. Masalah perbezaan kesediaan pelajar adalh seperti perbezaan dari segi perkembangan mental, sikap dan minat, kadar pertumbuhan fizikal, keyakian diri, jantina dan perbezaan dalam diri individu.
Motivasi juga penting kerana motivasi yang diberikan oleh guru akan meningkatkan keyakinan diri pelajar dan akan membuatkan para pelajar lebih bersungguh-sungguh dalam pembelajaran dan terdapat dua jenis murid iaitu murid motivasi rendah dan murid motivasi tinggi. Seseorang guru boleh meningkatkan motivasi kepada pelajar iaitu memahami objektif pembelajaran, melibatkan diri secara aktif dalam proses pembelajaran, berinteraksi secara positif dengan rakan sebaya, pembelajaran yang berkaitan dengan kehidupan seharian dan minat murid, masa untuk menyiapkan tugasan atau berinteraksi dan mendapat pengalaman kejayaan, menerima maklum balas yang tepat dan realistik.
Rekod murid adalah penting untuk memantau kemajuan murid, menjalin hubungan antara guru-ibu bapa, di mana kedua-dua pihak boleh menilai laporan kemajuan murid dan untuk membantu KPM mengenal pasti latar belakang dan pencapaian murid dalam satu kawasan.
Kesediaan belajar bergantung kepada kelengkapan diri sendiri dari segi perkembangan mental, sikap, emosi dan fizikal dan kesediaan belajar terbahagi kepada tiga iaitu kesediaan kognitif, kesediaan afektif dan kesediaan psikomotor. Masalah perbezaan kesediaan pelajar adalh seperti perbezaan dari segi perkembangan mental, sikap dan minat, kadar pertumbuhan fizikal, keyakian diri, jantina dan perbezaan dalam diri individu.
Motivasi juga penting kerana motivasi yang diberikan oleh guru akan meningkatkan keyakinan diri pelajar dan akan membuatkan para pelajar lebih bersungguh-sungguh dalam pembelajaran dan terdapat dua jenis murid iaitu murid motivasi rendah dan murid motivasi tinggi. Seseorang guru boleh meningkatkan motivasi kepada pelajar iaitu memahami objektif pembelajaran, melibatkan diri secara aktif dalam proses pembelajaran, berinteraksi secara positif dengan rakan sebaya, pembelajaran yang berkaitan dengan kehidupan seharian dan minat murid, masa untuk menyiapkan tugasan atau berinteraksi dan mendapat pengalaman kejayaan, menerima maklum balas yang tepat dan realistik.
No comments:
Post a Comment